vrijdag 5 juni 2009

Lampjes... heeeel veel lampjes!

Ja, dat is wat je ziet als je 's nachts vliegt; heel veel lampjes. Gisterenavond heb ik mijn nachtsolo gevlogen. Wat een ervaring is dat zeg, heerlijk! Wederom kwam daar weer een klein besefmomentje, toen ik in mijn eentje circuitjes aan het vliegen was; ''Daar zit ik dan, in mijn eentje in een kist van een paar ton. Ben hier heerlijk rustig aan het vliegen terwijl alle mensen onder mij heerlijk aan het slapen zijn, of zich irriteren aan mijn motor. En een geweldig uitzicht hier...'' Ja, het blijft af en toe een bizar gevoel...

Voor wij 's nachts solo mogen vliegen, vliegen we eerst twee uur met instructeur. We gingen rond 20:00 LT take-off en een beetje door de omgeving te vliegen. Onderweg hebben we een aantal emergency procedures gedaan, zoals een manual gear extension. Het landingsgestel gaat naar beneden door middel van een pomp. Als die pomp om wat voor reden uitvalt moeten we dus een andere manier bedenken om het naar beneden te krijgen. Gelukkig bestaat er nog zoiets als zwaartekracht. Het landingsgestel wordt namelijk door een bepaalde druk omhoog gehouden en als we die druk wegnemen, valt het landingsgestel vanzelf naar beneden. Verder hebben we vooral veel stop-and-go's gemaakt. Een stop-and-go is een soort van combinatie van een touch-and-go en een full stop taxi back. Je stopt namelijk wel op de baan, maar daarna gaan we meteen weer take-off. Dit hebben we dan ook op Gateway gedaan, die hebben banen van 11.000 ft en dat is ruim genoeg voor ons lieve vliegtuigje om te landen en take-off te gaan. Van Gateway naar Falcon zelfs nog wat vuurwerk gezien boven Phoenix. Daarna mijn instructeur afgezet op Falcon om zelf het luchtruim te kiezen! Het voelt wel weer even raar om solo te gaan. Ten eerste omdat het in een andere kist is die net even wat meer werk van de piloot nodig heeft, ten tweede omdat het... tsjah, donker is. Het gekste van alles is misschien nog wel op zoek gaan naar het veld. Ik bleef welliswaar in het circuit, maar tijdens mijn eerste vlucht moest ik op zoek naar drie verschillende velden. Het gekke is dat zoeken naar de lampjes niet echt zin heeft, het is meestal makkelijker om te zoeken naar de donkere plekken tussen alle lampjes. In die donkere vlek is dan een lange rechte rij met lichtjes en dat is de baan. In totaal heb ik vijf full stop taxi-backs gemaakt en dus in totaal een uur gevlogen. Dit was dan toch echt mijn allerlaatste solo tijdens deze opleiding. En als het dat niet is, gaat er waarschijnlijk ergens iets fout...

Op dit moment hoef ik nog maar 21 vluchtjes. Nog maar een paar weken en dan ben ik weer thuis... Tot snel!

4 opmerkingen:

  1. Evelyne Pontier5 juni 2009 om 08:23

    Zoon,
    Nog maar 21 vluchtjes, maar als die kisten zo vaak kapot zijn kan het nog wel maanden duren (wat ik niet hoop). Vond het in ieder geval goed om te horen dat je weer veilig geland was na de nachtsolo.
    Lytc
    Mam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee broertje,

    Dat klinkt spannend, zo'n nachtsolo! Zal wel een hele bijzondere ervaring zijn geweest.
    Hopelijk tot heel snel!

    X Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ernst,
    Nemen ze ook nog oude, maar buitengewoon, dus uitzonderlijk gemotiveerde mannen aan bij de KLS? Ik krijg zo'n kick van de verhalen van jou dat ik zo maar alsnog aan de opleiding zou willen beginnen. Wil je het eens heel voorzichtig vragen? Ja, ik heb weliswaar een leesbril, en ja ik moet misschien wat vaker even naar de grond voor een tussenstop, en ja, ik moet misschien niet al te snel vliegen ivm met mijn reactievermogen, maar zolang het instrumentenpaneel niet kleiner is dan 5 inch, de vluchten niet langer dan 12 uur duren en de snelheid beneden Mach 2 blijft, kan ik het wel aan, denk ik. Wil je het alsjeblieft vragen? Het lijkt me fantastisch om daar hoog in de lucht te hangen als een vogel. En als het niet kan, dan blijf ik gewoon ademloos je verhalen lezen.
    Love You,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ernst, als je vroegere juf wil ik toch even kwijt dat ik bijzonder trots op je ben! Heel stoer vind ik het.
    Op dit moment sta ik weer voor de klas. Achterin hangt een grote, opgeblazen kist. Van de KLM nog wel. Daar had ik natuurlijk meteen een mooi verhaal bij over een jongetje dat ook bij mij in de klas heeft gezeten en NU ECHT in zo.n vliegtuig vliegt als piloot. Ze luisterden ademloos.
    Good luck!
    Frouwien

    BeantwoordenVerwijderen