maandag 8 juni 2009

Approaches; check!

Het is weer zover; het volgende hoofdstuk in het IFR traject wordt aangebroken! Vandaag heb ik twee vluchtjes gedaan met mijn instructeur die op zich best aardig gingen. Procedures zijn wel duidelijk mijn zwakke punt en daar moeten we dan ook nog wel een beetje aan werken, maar dat komt absoluut goed. Gelukkig is het vlieg-technisch niks mis en gaat dat altijd erg lekker. Het tweede vluchtje van vandaag was mijn module evaluatie voor approaches die ik heb gehaald. En dus wordt er vanaf morgen genavigeerd...
Ik heb een tijdje na zitten denken over hoe ik goed het verschil uit kan leggen tussen VFR en IFR navigatie totdat ik vanmiddag, tijdens een Skype gesprek met mijn ouders opeens een best aardige vergelijking had gevonden vond ik zelf.
Met VFR navigeren gingen we van punt naar punt, op zicht. Stel je eens voor dat je van punt A naar B gaat, lopend. Je kan in principe rechtdoor overal heen. Maar, als je in een rechte lijn loopt naar punt B, verdwaal je, want je kan nooit zolang keurig netjes rechtdoor lopen. Dus kies je onderweg een paar punten die je duidelijk kan herkennen waarvandaan je een nieuwe koers kan lopen om bij het volgende punt uit te komen. Zo volgen er meerdere punten, zoals dorpen, spoorwegovergangen enzovoort op je route, totdat je bij punt B uit komt.
IFR navigeren zit net even wat anders in elkaar. Nu ga je opeens met de auto van punt A naar B. Het voordeel is dan dat er vaste routes voor je klaarliggen die je kan uitkiezen en waar je de meeste directe, danwel snelste route uitkiest. Nadeel is wel dat je via snelwegen moet en er dus geen plek is voor eigen routes. Je rijdt je straat uit en komt via een aantal kleine wegen op de snelweg. Vanaf de snelweg neem je de afslag en moet je weer een aantal kleine straatjes volgen om bij punt B te komen.
IFR navigatie gaat ongeveer zo. Er zijn vaste procedures om te vertrekken bij Falcon en op onze 'snelweg' te komen. Deze snelweg brengt ons naar een knooppunt met andere snelwegen zodat we nu eventueel een andere snelweg kunnen kiezen om bij ons punt te komen. Dit is uiteraard allemaal van tevoren al besloten. Als we bij punt B komen zijn ook daar weer vaste procedures om daadwerkelijk onze wieltjes aan de grond te krijgen.
Uiteraard zijn er nog veel meer verschillen, maar dit is wel een beetje de essentie. Navigatie zal 6 vluchten in beslag nemen, waarvan morgen dus de eerste die meteen 's nachts gevlogen moet worden! De vlucht zal ons naar Tucson International brengen, een relatief groot veld waar ook grote passagiersvliegtuigen komen. Daar hang ik dan met mijn Arrowtje tussen... Het gaat absoluut weer een feest worden.
Binnenkort een verslag!

1 opmerking:

  1. Zoon,
    Wat kun je in gesprek met je ouders toch tot verhelderende inzichten komen! Het was goed om je weer eens gezien te hebben, al is het dan op de computer. Als je 's nachts gaat vliegen, lig je dan wel op tijd in bed?
    Lytc, mam

    BeantwoordenVerwijderen