dinsdag 30 juni 2009

De CPL 5 check...

Het was 09:30 en ik stond al helemaal klaar voor mijn check. Zo rond 10:00 (we zouden om 10:30 take-off moeten gaan) kwam mijn examinator binnen. Hij vertelde me alvast dat meneer Haber stil stond op Chandler met zijn kist vanwege een comm failure. Laat dat nou toevallig ook mijn kist zijn...
Ach, dat regelen we straks wel. Eerst maar even het oral gedeelte. Beetje jammer dat ik hier gewoon even helemaal de weg kwijt was en veel dingen was vergeten. Zenuwen waren het probleem niet echt, ik wist het gewoon allemaal even niet meer. Meneer Van Ardenne (de examinator) vertelde me ook al dat ik daar toch echt even aan moest werken. Dat zal ik dan ook zeker doen...
Na een kleine update van de Mass & Balance konden we dan eindelijk weg. Het vliegen zelf ging echt lekker. De navigatieplanning bleek anders dan de werkelijkheid was en ik maakte de nodige veranderingen. De diversion ging ook goed, alle details pikte ik goed op en uiteindelijk kwam ik best netjes aan (alhoewel diversions normaal beter gaan). Ook de Practiced Forced Landing ging netjes, niks op aan te merken. Daarna wat airwork gedaan, waaronder een aantal heerlijke steepturns die exact op hoogte en best aardig op snelheid bleven. Hij liet me zelfs een 60 graden steepturn doen, ook al doen we die helemaal niet tijdens het CPL traject. Uiteindelijk wat Touch & Go's gemaakt op Chandler.
Na mijn laatste Touch & Go op Chandler sprak hij dan de legendarische woorden: ''Ok, ga maar terug naar Falcon. En geniet van dit stukje, het vliegen ging erg goed.'' Wat een fantastisch gevoel! Mijn landing op Falcon ging ook erg netjes, alleen iets te snel, te hard geremd, maar ook dat wel gecorrigeerd.

De Wing is dan eindelijk op zak hoor! De officiele ceremonie is nog niet geweest, die zal over een dag of twee komen als mijn laatste klasgenoten ook hun Wing hebben. En dan, eindelijk, op vrijdag ochtend, om 09:00 stappen Bas, Erik-Jan, Barry, Kornelis en ik, het vliegtuig in, om terug te gaan naar huis.

Zaterdag, om 06:25, sta ik weer op Schiphol.
Tot dan!!

3 opmerkingen:

  1. Ha die Ernst,

    Weer wordt een belangrijke fase in je opleiding afgesloten. Fijn dat het zo goed is gegaan!

    Goede reis vrijdag.

    Groet van Jacques & Chantal Louter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoon,
    We hebben de wings al via Skype bewonderd. Nog 4 nachtjes slapen en dan kan ik met eigen ogen zien op wie die prachtige speld (of is dat een te ordinair woord) is geprikt.
    Lytc
    Mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. CHECK,

    Ben trots op je lieverd en zaterdag zal ik trappelend van ongeduld op je wachten..

    Kusje x

    BeantwoordenVerwijderen