woensdag 4 maart 2009

Flying just became a little more dangerous...

Vanmiddag heb ik mijn re-check gehad. En dat was weer een mooi avontuur...
Nog even om jullie geheugen op te frissen; ik had een re-check omdat ik niet goed had gehandeld toen ik terug ging naar Falcon Field en omdat mijn flapless landing te snel was (10kt boven de normale snelheid volgens in examinator). De examinator die ik vandaag had vond het allemaal wel best. We zouden even wegvliegen van Falcon, terug komen en dan een paar touch and go's doen. ''Let's make this a twinty minute flight, aight?'' Aangezien het al middag was, was de lucht best onrustig en hadden we ongeveer 8 kt crosswind. Dit is dus bijna 14 km/u wind van de zijkant en dat zit aardig tegen onze limieten aan. 10 kt is onze limiet. De entry in class D ging soepeltjes. Dus puntje één was al binnen. Maar we zijn nog niet klaar. Er moet immers nog geland worden. We begonnen met een normale landing. Helaas zou deze landing voor mij iets minder normaal zijn. Ik heb nog nooit een echte crosswind landing gemaakt! Bij dit soort landingen is het belangrijk om te compenseren voor de wind die ons naar links of rechts wil blazen. We vliegen dus met een hoek van ongeveer 20-30 graden tussen de runway centerline en onze neus en zo gaan we netjes rechtdoor op de baan af. Mijn eerste twee landingen waren verschrikkelijk. Mijn examinator gaf me wat tips, hielp me een beetje en vertelde me dat onze volgende landing een flapless zou zijn; het soort landing die me heeft laten zakken voor mijn vorige check. Maar, wonderen bestaan. Ik had de crosswind landingen door en de flapless landingen door en die twee gecombineerd zorgen voor een perfecte crosswind, flapless landing die beloond werd met een S+! (Ieder onderdeel van onze vlucht wordt beoordeeld met een BS (below standard) S-, S, S+ of AS (above standard). Tenslotte nog een vierde, laatste landing gemaakt die ook netjes ging. Mijn examinator feliciteerde me en wenste me veel succes met mijn solo morgen. Wat een heerlijk gevoel!
Dus, morgen zal ik vliegen in de N4133K om 09:00 LT. Dat is dus 17.00 jullie tijd. Voor iedereen die dan nog zin heeft; jullie kunnen morgen over de radio meeluisteren met mijn vlucht. Volgens mij kan het trouwens alleen maar met een Windows pc, niet met Apples. Ga naar http://www.squawkvfr.com/location.asp?UID=3 en klik dan op het radiotje rechts in het midden. Dan zitten jullie op de toren frequentie. Ik zal vanaf 09:00 twee vluchten maken. Eerst een paar touch and go's met mijn instructeur. Dat zal ongeveer een half uurtje duren waarna ik hem weer af zal zetten op de ramp area. Dan, na ongeveer 10-15 minuten zullen jullie mij ongeveer het volgende horen zeggen: ''Falcon Tower, Archer 4133K student pilot first solo, holding short runway 4R, ready for departure for closed traffic''. Vanaf dan is mijn eerste, officiele echte solo waarin ik drie full stop taxi back's zal maken voor ik mijzelf weer veilig aan de grond mag zetten. Een full stop taxi back betekent: landen, van de baan af, stoppen en dan weer naar het begin van de baan taxien voor een nieuwe take-off. Morgen foto's van mijn eerste solo en misschien binnenkort een filmpje.
Tot hoors!

UPDATE: De vlucht met mijn instructeur zal ongeveer 45 min gaan duren. Ik zal dus pas rond 10.00 (18.00 jullie tijd) op de radio te horen zijn!

1 opmerking:

  1. Hee broertje,
    Wat fijn dat je geslaagd bent voor je re-check, gefeliciteerd! En nu dan eindelijk je eerste solo. Spannend hoor! Ik zal voor je duimen. Veel plezier!
    Liefs Saskia

    BeantwoordenVerwijderen