woensdag 20 mei 2009

Holdings & interceptions: check!

Eindelijk, na vier dagen stil te hebben gestaan kon ik vandaag mijn D07 vliegen, de module evaluatie voor voor mij holdings en intercepties. Het was warm, erg bumpy en de onweerswolken kwamen steeds dichterbij maar in overleg met mijn instructeur toch besloten om te gaan. Wat is dat toch allemaal mooi om van boven te zien. Mijn instructeur liet me even naar buiten kijken, naar de regenbuien boven Coolidge en hoe Casa Grande in een grote duststorm was verdwenen. Daarna was het al weer over met de pret en mochten de oogjes zich weer bezig houden met de instrumenten, waarbij de hoogtemeter al weer een flinke stijging aan het aangeven was... Waar komt al deze ellende vandaan? Lang leven global warming. De temperaturen in Arizona zijn alle records aan het breken; het is zelden zo warm rond deze tijd van het jaar. De moessons die normaal in juli/augustus pas komen staan nu te trappelen om ons te teisteren met onweer en regen. Veel regen... Dit voor ons relatief nieuwe fenomeen hebben we de afgelopen drie dagen weer genoeg om ons heen gehad. Gelukkig altijd alleen in de namiddag, na een uurtje of 15:00. Temperaturen van 40 graden celsius zijn ondertussen meer dan normaal om 15:00-16:00. Zelfs 's avonds is het hier nog zo'n 25 graden. Erg wam dus.
Maar goed, ik raak van mijn koers af (vaktermen...); mijn 'check' ging goed en die heb ik dan ook overal gehaald met Standard, met een S+ (dus beter standaard) op mijn Holding Procedures, Holding Interceptions en Limited Panel. Vooral met de eerste twee was ik erg tevreden omdat dat een bijna het grootste onderdeel was van deze hele module! Tijdens het Limited Panel vliegen bedekt de instructeur een aantal instrumenten die tegelijk uit zouden kunnen vallen waardoor ik dus aan de hand van andere instrumenten mijn hoogte en koers moet houden. Het magnetisch kompas wat we dan gebruiken is tijdens bochten uitermate inaccuraat en dus moeten we onze bochten timen. IFR betekent eigenlijk gewoon heel veel rekenen; intercepties, bochten bij Limited Panel, enzovoort. Maar goed, dit eerste hoofdstuk zit er dus op en er is weer een klein stapje richting Nederland gezet. Ondertussen gaan de eerste van onze eerste groep al naar huis. Zij hebben hun wings (wat zijn ze mooi!) gekregen en stappen lekker in het vliegtuig naar Nederland, waar zij de komende drie weken waarschijnlijk met dikke truien rond lopen omdat zij het zo koud vinden. Heren, mochten jullie dit lezen; veel plezier, geniet van jullie vrije, stressloze tijd!

Het volgende hoofdstuk zal bestaan uit approaches en een nacht solo. Zoals wij vandaag slecht weer hadden is het in veel plekken op de wereld elke dag. Daarom moeten wij leren hoe wij aan de hand van radiobakens netjes voor de baan uitkomen en tot hoogtes van zo'n 200 ft boven de grond nog steeds met weinig of geen zicht door kunnen vliegen. Deze module zal, inclusief modulecheck 9 vluchtjes in beslag nemen. D13 is de nacht solo. Dus helemaal alleen, circuitjes vliegen op Falcon Field. Ik heb er absoluut zin in... Morgen eerst weer de sim in om alles rustig te oefenen met de oh zo heilige pauzeknop. Als ik iets niet snap is het een kwestie van het knopje indrukken, rustig alles doornemen en daarna weer door.

Ik heb overigens ook vernomen dat velen mijn blog lezen maar niet weten hoe ze moeten reageren. Voor jullie dus even een klein stappenplan: ''Reageren op blogspot.com voor Dummies''
- Onder ieder bericht staan klein, in het blauw geschreven: ''X reacties'' Klik hier op en er komt een wit scherm tevoorschijn waar je je reactie in kan typen.
- Als je klaar bent met typen, moet je bij ''Reageer als'' even ''Naam/URL'' selecteren. Typ hier gewoon je eigen naam, bijvoorbeeld Ernst, het liefst met achternaam, dan weet ik zeker wie het is.
- Als alles staat zoals je het wilt hebben druk je op 'Reactie plaatsen'. Als je dit doet komt er een code tevoorschijn die je even over moet typen. Soms is de code echt onleesbaar. Typ dan gewoon iets in, druk op enter en als het niet goed is krijg je een nieuwe code. Dit alles zorgt ervoor dat ik niet doodgespammed wordt met reacties.

Veel succes! Als er problemen zijn kunnen reacties natuurlijk ook altijd gemailed worden naar elpontier88@hotmail.com

Tot hoors!

5 opmerkingen:

  1. Ik voel me vereerd, de eerste reactie op je blog! Op jouw test reactie na natuurlijk ;)
    Ben echt trots op je dat je het hebt gehaald.. Het einde komt nu alweeer wat meer in zich, gelukkig! Wat zal het heerlijk zijn als je er weer bent lief.
    Ook heerlijk voor je ouders die je dan echt al 5 maanden niet meer in het echt hebt gezien!

    Succes vandaag(en de komende weekjes)
    Love you xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee broertje,

    Gefeliciteerd met het behalen van je check! Volgens mij gaan je vluchten steeds spannender en uitdagender worden! Heb je al enig idee wanneer je terug komt naar NL?

    Liefs Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Evelyne Pontier20 mei 2009 om 12:24

    Zoon,
    Ja Laura, je bent me voor! Wij hadden overigens geen "Reactie plaatsen voor dummies" meer nodig. Maar zoon, ben weer ontzettend trots op je. Ook uit eigenbelang, want je schrijft zelf: "er is weer een stapje richting Nederland gezet". Reken maar dat ik daar naar uitkijk! Want skypen is toch niet hetzelfde als je "in het echt" zien.
    Hier in Frankrijk stijgen de temperaturen ook enorm. Je kunt nauwelijks in de zon zitten, zo heet! Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet in Mesa zit, want daar is het dus nog veel erger.
    Mail je nog wel!
    Lytc
    Mam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ernst,
    Gefelicteerd weer. Keurig gedaan. Die nachtsolo moet werkelijk te gek zijn als je tenminste gelegenheid hebt om naar buiten te kunnen kijken want met de zuivere lucht boven Arizona moet je een schitterende sterrenhemel kunnen zien.

    Succes.
    Pa

    BeantwoordenVerwijderen