donderdag 15 januari 2009

Nog maar twee maanden...

en dan lig ik ergens midden in de woestijn van Arizona aan de rand van het zwembad met een cola in mijn hand (een biertje mag nog niet, ik ben dan immers nog geen 21...) Uiteraard moet er af en toe ook even gevlogen worden, maar ach, dat is bijzaak...Ja, Amerika komt steeds dichterbij. Na nu ongeveer acht maanden hard te hebben gewerkt besteed ik nu een groot gedeelte van mijn tijd aan voorbereidingen treffen voor mijn vertrek. De grootste 'lastpost'; het visum. In Amerika is blijkbaar de policy dat iedere buitenlander die een vliegopleiding in hun land wil volgen, bestempeld wordt als terrorist totdat hij of zij zijn of haar onschuld heeft bewezen. Hetzelfde geldt dus ook voor ons... Komende dinsdag heb ik een afspraak bij het consulaat staan waar ik absoluut netjes zal moeten doen wat mij verteld wordt. Amerikaanse ambtenaren staan niet bekend om hun geduld en klantvriendelijkheid tegenover buitenlanders...Maar voor de grote reis mag beginnen moet er toch nog even gewerkt worden... Over een paar weken hebben we weer examens en daar moet toch echt weer het nodige voor geleerd worden. Even de vakken van komende periode op een rijtje:Operational Procedures; Niet echt een nuttig vak aangezien alle hoofdstukken uit andere vakken komen voor zover ik weet. Het is meer een soort koppelingen tussen verschillende vakken, bijvoorbeeld Air Law, Performance en General Navigation.Human Performance and Limitations; Een gedeelte biologie over het menselijk lichaam (ademhaling, bloedsysteem en de menselijke beperkingen omtrent het vliegen zoals G krachten en wat er gebeurt bij zuurstof tekort) en een gedeelte psychologie (het nemen van beslissingen, stress, slaap en samenwerking met een crew)Mass & Balance; De gewichtsverdeling van het vliegtuig. Niet alleen maar dikke mensen achterin dus, maar ook een paar voorin, anders gebeuren er gekke dingen...Flight Planning; Het maken van een planning voor de vlucht. Niet alleen voor de navigatie, maar ook de fuel.Instruments; Een vak dat ondertussen wel lang genoeg heeft geduurd. We zijn er immers al mee bezig sinds blok 1... Bemoeit zich voornamelijk met de instrumenten, de werking ervan en hoe ze in elkaar zitten. Daarnaast behandeld het nog een paar systemen zoals het Ground Proximity Warning System (waarschuwt als we te dichtbij de grond komen terwijl we niet van plan waren te landen) en TCAS (kijkt om het vliegtuig heen, op zoek naar andere vliegtuig die op een potentiele collision course zijn)Een pittig blok dus, maar met een mooi uitzicht op een prachtige tijd in de VS!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten