donderdag 29 juli 2010

Een half jaar later

Het is al weer een tijdje geleden. De vliegopleiding is al lang afgesloten en eigenlijk zou deze blog afgelopen moeten zijn. Maar, er zijn toch nog een paar dingetjes die de moeite waard zijn om te melden.
Allereerst: Mochten jullie in de nabije toekomst nog op Schiphol zijn, kijk dan even rond in vertekhal 2, de hal waar KLM inchecked. Ik ben sinds maart werkzaam hier als grondsteward en verricht daar verschillende werkzaamheden. Inchecken van passagiers en hun bagage, mensen assisteren bij het inchecken op de kiosken, alleenreizende kinderen onder de 14, ofwel UMmetjes (Unaccompanied Minors) meenemen naar hun vlucht (maar ze helaas niet vliegen...) etc. Het werk bevalt goed en iedere dag is weer een uitdaging. De ene keer wil meneer Jansen graag zijn twee koffers van 40kg per stuk inchecken, het andere moment staat mevrouw Hughczhe voor me met zoon Pietje om me te overtuigen dat dit toch echt haar kind is, ook al komen nationaliteit, achternaam en huidskleur op geen enkele manier overeen. Al met al erg leuk en een goede manier om eens rond te kijken wat er nog meer allemaal voor nodig is om een toestel de lucht in te krijgen. Ook al is mijn aandeel niet belangrijk in het laten vertrekken van een toestel, het is toch een prettig idee dat ik er wel voor heb gezorgd dat er (betalende) passagiers aan boord zitten.
Na mijn afstuderen heb ik even de tijd genomen om een baan te zoeken. Toen dit eenmaal gelukt was, werd het tijd voor de laatste belangrijke stap in mijn 'opleiding'. Solliciteren bij KLM. De sollicitatie ronde bestaat voor mensen van de KLS over het algemeen uit alleen een gesprek. Dit gesprek heeft plaatsgevonden op 25 juni. Een week later kreeg ik de brief met het resultaat: positief! Ik heb dus een mooie plek op de bufferlijst gekregen en nu is het een kwestie van wachten op betere tijden. De tijden worden overigens steeds beter. KLM maakt weer winst en dat geeft hopelijk weer ruimte om te gaan investeren. Ik wacht rustig af...
Het laatste punt dat ik nog even wou melden is het feit dat ik recentelijk mijn check-out heb gevlogen bij de KLM Aeroclub op een Cessna 172 (een eenmotorig vierzittertje). Iedereen die net zijn rijbewijs heeft gehaald, moet eerst aan pappa en mamma even laten zien dat die het rijbewijs ook echt verdient en goed genoeg kan rijden om er met de auto van een van beide vandoor te gaan. Bij vliegen werkt het hetzelfde. Iedereen die een kist wil huren bij een vliegclub, vliegt eerst even een rondje met een instructeur. Dit heb ik dus van de week gedaan en na een half uurtje boven de polder te hebben gevlogen stonden we al weer met drie wieltjes aan het dek. Prima gevlogen en bij deze heb ik dus toestemming om zelf kisten van de club te gaan vliegen. De komende weken zal ik dus nog met klasgenoten gaan vliegen om de omgeving een beetje te verkennen, maar iedereen die interesse heeft om een keertje mee te gaan is van harte welkom een mailtje te sturen. Stewardessen zijn niet gegarandeerd, maar de cockpit deur staat in ieder geval de gehele vlucht open...

Dat was het dan weer even voor nu!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten